onsdag 8 februari 2012

Musiken i mitt liv

Har ni tänkt på hur musiken kan ta er igenom hela er livs historia? Ni hör en låt, och genast minns ni en person, en plats, en känsla, eller en händelse? Satte mig ner en stund för att tänka igenom vilka låtar/musiker, som väcker minnen hos mig. Det blev verkligen en "walk down the memory lane". Min lista blev till slut så lång att jag fick korta ner den rejält. Here we go:
  • Under mina yngre år gick jag tydligen alltid och sjöng på barnvisan "Annikas visa": "Jag heter Annika jag tralala, och nästan jämt är jag glad tralala...". Jodå, jag var både rund och glad när jag var liten.
  • Sen kom Carola. Need I say more?
  • Någon gång på lågstadiet skickade min världsvana, äldre kusin, som bodde i USA, över ett kasettband med Amy Grant till lillayster Victoria. Jag och kusinen Victoria sjöng otaliga gånger ikapp till Amys hit "Baby Baby".
  • I mellanstadiet blev jag helt tagen av tjejerna i Troll. Jag gick med i deras fanclub, och fick ett signerat foto. Vilken lycka! På skolshowen mimade jag och mina bästisar till "Jimmy Dean". (Någon, mer än jag, som minns den låten?)
  • Sen blev det Girlpower á la Spice Girls och Britney Spears. Sjöng deras låtar för full hals, med min tolv år yngre lillasyster Kajsa som enda publik. När det blev för uttjatat klädde jag istället ut Kajsa i olika Spice Girls-outfits. (Hallå, vem behöver dockor när man har en livs levande unge att klä ut?)
  • På gymnasiet blev det mycket Bo Kaspers Orkester, men lyssnade också sönder skivorna från musikalen Kristina från Duvemåla.
  • Efter studenten flyttade jag till Stockholm, och lyssnade på Lisa Nilsson och så Robbie Williams såklart (jag erkänner, jag är fortfarande kär i honom!)
  • Under sommaren 2001 som lägerledare på "Summercamp" i Rochester, USA, blev Wycleaf Sean "Perfect Gentleman" sommarens låt.
  • Sommaren i Barcelona 2002 blev det en massa klubb-musik. Sådan musik gillar jag inte ens, vilket kan vara anledningen till att jag faktiskt inte minns en enda låt från den sommaren.
  • Väl hemma i Stockholm flyttade jag och Victoria till en lägenhet inne i stan, och lyssnade på Keane och ... Robbie Williams (surprise! Victoria gjorde några försök att "omvända" mig till lite mer hipp musik, men lyckades aldrig riktigt).
  • Jag åkte jorden runt, och lärde mig uppskatta Erykah Badu i Costa Rica. Åkte vidare till Californien, och sörjde det slutgiltiga uppbrottet med den jag hade trott var min livs kärlek, genom att lyssna alldeles för många gånger på Mauro Scoccos "Långsamt farväl". På Hawaii introducerades jag, och förälskade mig i, musik av Jack Johnson. I Nya Zeeland dansade jag loss med nya vänner till Outkasts "Hey Ya".
  • Kom hem, och flyttade vidare till Berlin. Lyssnade oavbrutet på "Elin Sigvardssons" skiva, efter tips av lillebror Hans.
  • Fick jobb i Jönköping, vantrivdes, och deppade ihop till Lars Winnerbäcks låtar.
  • Flyttade till den underbara staden Varberg, fick mitt drömjobb, och blev i samma veva både glad och kär i Tobias. Vi lyssnade på Coldplay mest hela tiden.
  • På bröllopsresan till Florida/Västindien hittade vi vår alldeles egen låt; "Lyckorus" av ovan nämnda Elin Sigvardsson.
  • I oktober 2008 föddes Sebastian. Hela den hösten/julen hade jag Carolas "Himlen i min famn" på repeat. Plötsligt förstod jag vad hon sjöng om. 
  • 2010 kom vår lilla Julia. Ända från start, och fortfarande, söver vi henne till Beatles fantastiska, men ganska okända, låt "Julia".
Sådär, där har ni en snabbrepris av hela mitt liv, representerat av några låtar och artister. Ni då, hur ser musiken i era liv ut?

Ah, Robbie Williams. Förstår ni hur snygg han är?

10 kommentarer:

Mimmi sa...

Oh, vilken nostalgitripp! Jag får väl också skriva om mitt musikliv idag, då...

Monica sa...

Älskar, älskar musikåterblickar!

Charlotta sa...

fy va härligt annika! är alldeles för osamlad för att kunna skriva ner en egen liknande historia, men den finns... Jumper var ett favoritband länge i unga år. t ex.

Annika/Resfredag sa...

Visst är det kul! Bra Mimmi, älskade ditt inlägg, fick mig att inse att jag missat både Peters inflytande (Simon & the Garfunkle), och att jag fick min livs första cd-skiva av dig! Minns du vilken? Spin Doctors såklart!
Monnah, visst är det kul?
Charlotta, ser fram emot att läsa din historia! :)

Gunilla sa...

Klart man kommer ihåg Troll! :)

Stephen sa...

Vem är Robbie Williams?

Annika/Resfredag sa...

Stephen: Vem är Påven?

Anonym sa...

Vilket roligt inlägg!
Var ju tvungen och kolla på några av dina låtar. Alice kommer och kollar på Troll och undrar varför de är utklädda. Känner att jag är lite osäker, är de utklädda eller uppklädda?
-Kristin

Unknown sa...

yeezy boost
michael kors outlet store
lebron james shoes
yeezy shoes
air max
jordan shoes
michael kors outlet
links of london sale
adidas nmd
chrome hearts online

Unknown sa...

replica watches
nike huarache
lions jerseys
chargers jerseys
tennessee titans jersey
buffalo bills jerseys
polo ralph lauren
giants jersey
michael kors handbags outlet
ed hardy uk