lördag 8 oktober 2011

Date på stan

Marknad i Saladan.

Kycklingfötter, anyone?

Testade en lokal variant av... ja vaddå? Inte var det milkshake, inte heller läsk. Inte juice och inte smoothie. En rosa vätska med alla möljiga sorters pulver i, mixat med is och spetsat med blå geléklumpar. Hm...
Idag lämnade jag och Tobias barnen med H några timmar, och åkte in till "stan". Kändes nästan konstigt att kunna gå och strosa på stan, utan två små som pockade på uppmärksamhet. Nu gick vi in och ut i butiker, runt bland marknader och satte oss ner både en och två gånger för att smaka lokala delikatesser. Satt länge och tittade på folk som gick förbi. Atmosfären här är skön. Låååångt bort från stressen i Stockholm.

Hörde idag att en Thailändare tjänar 7000 baht/månad i snitt, dvs 1750 kr. Och då jobbar de 10 timmar per dag, sex dagar i veckan. Visst är det märkligt. Här kommer vi och har säkert gjort av med det dubbla på bara ett par dagar. Vi lever i olika världar, på gott och ont.

Jag försöker lära mig lite thai. Pluggar in några ord per dag. Det är SVÅRT, men verkligen roligt. Bemötandet blir absolut annorlunda när jag pratar (eh, försöker prata) thai. Får se om jag kan föra en enkel konversation innan vi åker hem, det är i alla fall målet.

3 kommentarer:

Tina sa...

Det ser inte gott ut men poolen ser suuuuuuper ut! Kram.

Anonym sa...

Jag utmanar er till att pröva alla lokala delikatesser =) Kul att du försöker lära dig språket. Kram Maria O

Annika/Resfredag sa...

Maria, ALLA kommer jag definitivt inte prova. Så modig är jag inte...